
 

 

МИРКО МИЛЕТИЋ УДК 32.019.5:316.774 
Факултет за културу и медије Монографска студија 
Београд Примљен: 03.08.2014 
 Одобрен: 01.09.2014 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

РУСИЈА ДАНАС (РТ):  
ОДГОВОР ГЛОБАЛНОМ                                           

МЕДИЈСКОМ ЈЕДНОУМЉУ 

Сажетак: У раду је указано на значај појаве и постојања телевизије Ру-
сија данас (РТ) у глобалној медијасфери. Аутор инсистира на чињеници да је 
све до 2005. године, када је основана ова телевизија, слика света у западним 
глобалним телевизијским програмима била једнострана и идеолошки импрег-
нирана интересима најмоћнијих земаља са Запада. Такође наглашава да су про-
грами РТ у савремености најзначајнија медијска алтернатива институционали-
зованој медијској представи збивања у савременом свету, будући да су у њима 
могу видети и чути вести и интерпретације, у модерном продукционом обрас-
цу, које другачије приказују стварност од глобалних телевизијских програма из 
западног дела света. Закључује да се РТ, у погледу објективности, не разликују 
од западних претеча, али да реципијентима нуди могућност избора, као и исти-
ну „друге стране”, што су увек биле битне претпоставке слободе у јавном ко-
муницирању. 

Кључне речи: Русија данас (РТ), глобални медији, медијско једноумље, 
медијска алтернатива, слобода јавног комуницирања 

 
 

Увод: губљење монопола меке моћи  

Баук кружи глобалном медијасфером – баук телевизије Русија да-
нас (енгл. Russia Today, скр. RT; рус. Россия сегодня), изазивајући ништа 
мању узнемиреност у тзв. међународној заједници од данашње Русије.  
–––––––––––– 
 nettler@ptt.rs 
 Рад је реализован у оквиру истражвачког пројекта MНТР бр. 47004. 



Мирко Милетић, Русија данас (РТ): одговор глобалном медијском једноумљу 

 16

Најзначајнији глобални телевизијски програми из западног дела 
света, пре свих – амерички Си-Ен-Ен (CNN, скр. од енгл. Cable News 
Network: Кабловска мрежа вести) и британски Би-Би-Си Ворлд сервис 
(енгл. BBC World Service; BBC скр. од British Broadcasting Corporation: 
Би-Би-Си светски сервис), нудили су до сада, на бројним језицима, јед-
ну и непорециву истину, медијски „институционализовану представу” 
(Gerbner, 1966; према Врег, 1975: 104-110) о збивањима у савременом 
свету.1 А онда је, као сноп електромагнетних таласа из путиновски вед-
ре Москве, крајем 2005. године почело емитовање телевизијског про-
грама који је понудио аудивизуелну алтернативу глобалној хегемонис-
тичкој неолибералној и неоимперијалистичкој идеологији, којом су већ 
десетлећима импрегнирни готова свака слика, звук и реч у поменутим 
западним, глобално делујућим телевизијским програмима. Одмах треба 
рећи – у манипулативном моделу обликовања медијских садржаја који 
не огледају, већ производе стварност, а онда је, такву, интерпретирају. 
Реч је о стандарду стварања телевизијских програма који је одавно ус-
постављен на Западу, онда када су глобалне промене у масовном кому-
ницирању у потпуности афирмисале тврдњу да су медији, не само пос-
редници у масовном комуницирању, него све ефикасније оружје, у сав-
ремености много делотворније од класичног оружја. То потврђују и 
реаговање америчког државног секретара Џона Керија (John Kerry) и 
руског министра спољних послова Сергеја Лаврова ( Серге́й 
Ви́кторович Лавро́в) у јеку украјинске кризе (2014): „Кери се дотакао и 
медијског покривања догађаја у Украјини посебно критикујући извеш-
тавање ТВ канала Раша тудеј (РТ). Он је оценио да се читав посао РТ 
фактички своди на пропаганду, изношење искривљених чињеница и 
ширење измишљотина о Украјини, као и на пропагирање фантазија 
Владимира Путина. (...) У расправу око праве сврхе ТВ Раша тудеј, али 
и других оцена које је изнео Кери, укључио се његов руски колега, ми-
нистар спољних послова Сергеј Лавров. Он је оштро реаговао бранећи 
РТ као озбиљног конкурента америчком Си-Ен-Ену и Британском Би-
Би-Сију и називајући Керијев тон неприхватљивим.”2  

Очито да је амерички високи званичник овако реаговао, јер је 
схватио да Запад више нема монопол тзв. меке моћи у глобалној медија-
сфери, те да је његов руски колега, одговарајући му, дипломатским еу-
фемизмом само нагласио ту чињеницу. 

–––––––––––– 
1 Такође: Војс оф Америка (енгл. Voice of America: Глас Америке), Дојче веле (нем. 
Deutsche Welle: Немачки талас), Јуроњуз (енгл: Euronews: Евровести), Скај њуз (енгл. Sky 
News: метафорички – Небеске вести), итд. 
2 „Дипломатски клинч око Украјине”, Политика, Београд, 28. април 2014. стр. 3.  



Култура полиса, год. XI (2014), бр. 25, стр. 15-28 

 17

 

Некада: без алтернативе 

А све је почело када је 10. јула 1962. године у орбиту лансиран 
први комуникациони сателит „Телестар I” и када су елипсастим сате-
литским сигналима релативизоване национално-државне границе у при-
јему, првенствено, телевизијских програма. До тада, свака држава могла 
је колико-толико да контролише масовно комуницирање на својој тери-
торији. Медијски „рат” дешавао се у етру радијским програмима наме-
њеним слушаоцима у иностранству, емитовањем програма на раз-
личитим језицима и/или ометањем пријема тих програма на сопственој 
територији; такође и контролом увоза и дистрибуције новина и других 
штампаних публикација из иностранства. Међутим, „Када је Оси 
(грађанин Источног Берлина), захваљујући параболичној антени 
пречника педесет до седамдесет сантиметара ухватио западнонемачки 
еквивалент програма Ginjol Info преношен преко једног од многоброј-
них репетитора луксембуршког система Astra, и светски КГБ је остао 
беспомоћан” (Бал, 1997: 19).  

Остављајући по страни једнострану метафору о „светском КГБ”, 
као синониму за некотролисану арканску моћ која контролише не само 
јавно него и приватно комуницирање (после афера Викиликс и Сноуден, 
данас би се могла употрбљавати и метафора о „светски свемоћној 
НСА”), у овом запажању битна је идеја да је са могућношћу глобалног 
емитовања и пријема телевизијских програма започета глобализација 
масовног комуницирања, а са медијацентричног становишта и епоха 
глобализације и глобализма у којој данас живимо. Са тог истог стано-
вишта, могло би се тврдити да је распад биполарног политичког поретка 
у свету, ако не као најважнији узрок, онда као један најважнијих, имао 
могућност глобалног емитовања телевизијских програма. Суштина те-
левизије је, наиме, да је она визуелно-аудитивни масовни медији. За 
рецепцију телевизијских садржаја, ма како у процесу декодирања 
значењски били сужени, посебно у политичком комуницирању, довољ-
на је и сама слика актуелних збивања. Другим речима, језик није при-
марни услов какве-такве рецепције визуелно-аудитивних порука, што је, 
узгред буди речено, у све већој мери узимано у обзир приликом облико-
вања телевизијских садржаја намењених глобалној телевизијској публи-
ци јер, како је одавно примећено, телевизија омогућава „рат икона (…) 
спирање колективног лица сопственог такмаца” (Меклуан, 1971: 409). 
Зенит таквог глобалног значаја телевизија достиже крајем осамдесетих 
и почетком деведесетих година прошлог века (рушење Чаушеска у Ру-
мунији, пад Берлинског зида, Први заливски рат...). 



Мирко Милетић, Русија данас (РТ): одговор глобалном медијском једноумљу 

 18

Већ увелико позициониране, поменуте, али и друге глобалне те-
левизије са Запада, од тада функционишу као једини медијски тумачи 
стварности у свету, нудећи једну и, веома дуго, безалтернатвну слику те 
исте стварности, симулирајући могућност избора из „мноштва истог”.  

Како су то чиниле и и чине?  
Из политичког угла посматрано, увек у интересу држава у којима 

су настале, будући да „систематски фаворизују слику стварности виђену 
из перспективе највидљивијих ешалона политичких, економских, кул-
турних и других елита” (Roshco, 1975: 47). Стога, либерални постулат 
да је слобода масовних медија могућа само ако су ти медији у приват-
ном власништву, одавно је од многих истраживача и теоретичара масо-
вног комуницирања (наравно, не од свих и, посебно, не у друштвеним и 
комуникацоним праксама тзв. демократских земаља) одбачен као форма 
која не препознаје суштину. „У ширем контексту развијених земаља 
уопште (...) постоји прилично тесна повезаност медија, државе и акту-
елне владе. Једва да се и поставља питање да ли америчким вестима 
руководи америчка спољна политика” (Лоример, 1998: 164).  

Из угла продукције телевизијских садржаја – коришћењем раз-
личитих техника медијске манипулације чији је циљ да сопствене про-
граме представе као, најпре, веродостојно „огледало стварности” у ко-
јима се она, затим, објективно и аксиолошки неупитно интерпретира. У 
то се могло веровати, и највећи број рецепијената изложених глобалним 
западним телевизијским програмима је и веровао, само дотле док се 
таква алтернатива, на глобалном плану, није појавила. А онда се испос-
тавило да је реч о искривљеном огледалу, чију слику представљају про-
изведени, а потом политички пристрасно интерпретирани догађаји.  

Овде ће као пар, из спектра могућих, примера бити узето извеш-
тавања британског Би-Би-Си Ворлд сервиса у време агресије НАТО 
пакта на СР Југославију (1999). Примењујући методолошке премисе 
студије случаја3, јер други метод би изискивао много више простора, 
постаје белодано да је ова телевизија (као, уосталом, и највећи број за-
падних глобалних телевизија) била део ратне машинерије војног савеза 
чији је смисао постојања управо у том противправном и неравноправ-
ном рату показан у правом, агресорском светлу. Нажалост не једини и 
не последњи пут. Покушај да се понуди и истина друге стране завршен 
је бомбардовањем РТС-а и убиством шеснаесторо запослених у овој 
медијској кући, уништавањем 36 њених одашиљачко-антенских систе-
–––––––––––– 
3 Студије случаја омогућавају повезивање теоријских концепата и емпиријских 
чињеница, будући да „пружају прилику за повезивање факата и концепата, стварности и 
хипотеза” (Wieviorka, 1992: 160). 



Култура полиса, год. XI (2014), бр. 25, стр. 15-28 

 19

ма, али и онемогућавањем сателитског емитовања програма српске те-
левизије одлуком борда директора ЕУТЕЛСАТ-a, чији је оснивач и део-
ничар, са унапред плаћеним закупом линија, био и – РТС, што је још 
једанпут потврдило тезу да су масовни медији у савремености, увек 
када је то потребно, специфична и делотворна врста оружја. О томе је 
писао и Патрик Слоан (Patrick Sloan), новинар магазина „Њуздеј” 
(Newsday): „...од медија је још једном (приликом НАТО агресије на СРЈ 
– напомена М.М.) затражено да прескоче суштинске чињенице из шуме 
лажи и полуистина које су сејали (амерички) владини манипулатори, из 
којештарија које су износили на брифинзима у Бриселу (...) и тајним 
састанцима у Пентагону”4. 

Први пример. 
Током 78 дана бесомучног бомбардовања СР Југославије, које не-

мерљиво надмашило нацистичко бомбардовање српских градова у Дру-
гом светском рату, Би-Би-Си Ворлд сервис био је ништа друго до про-
пагандна машина британске владе и штаба НАТО. У емисијама вести 
које су престизале један другу успостављен је персуазивни образац који 
гледаоцима није остављао ни мало простора за било какву упитаност. 
Њихова шпица је почињала снимцима мноштва деце, жена и стараца на 
снегом покривеној непознатој планинској врлети; настављана снимцима 
припадника Војске Југославије и српске полиције који пуцају на невид-
љивог противника; затим су следили снимци порушених и запаљених 
кућа, као и лешева цивила чији су идентитет и егзекутор непознати; 
потом су се видели снимци лансирања пројектила са бродова у Јадран-
ском мору и узлетање авиона са аеродрома у Авијану; и, на крају, гле-
даоци су могли да виде дигитализовану верзију успешног погађања од-
ређеног циља у Србији, али без аутентичног снимка тог циља и евенту-
алних жртава. У тридесет секунди, колико је трајала ова визуелно-
звучна порука, током рецепције она је драматичном музиком и тзв. мон-
тажом брзих резова изазивала снажан чулни надражај, будила емоције 
призорима патње и бруталности и рационално усвајање имплицитне 
интенције садржане у њеној симболској структури, тј. конотативно 
значење као доминантно – да је агресија на СР Југославију оправдана. 
Дакле, пре него што је гледаоцима била саопштена иједна информација 
„дневни ред” је утврђен: Србе треба бомбардовати до последњег.  

Други пример. 
И сами садржаји емисија представљали су класичну ратну пропа-

ганду у којима се најдаље отишло у специјалној (ауторској) емисији 

–––––––––––– 
4 Према: Политика, 11.7.2000. 



Мирко Милетић, Русија данас (РТ): одговор глобалном медијском једноумљу 

 20

„Убијање на Косову” (Killing at Kosovo), која је реализована 30. априла 
1999. године. Шпица: мапа Космета у пламену из којег се полако пома-
ља намрштено лице председника СРЈ Слободана Милошевића. У емиси-
ји говоре сви, осим оних са друге стране – Срба: командант НАТО, си-
ловане Албанке којима се не виде лица, али добро, упркос узбуђењу, 
говоре енглески, сведоци масакра који као доказ нуде цртеж на коме се 
види пут, квадрати који симболизују куће у селу и велико „Х” где се, 
наводно, десио масакр жена, деце и стараца; и опет се из пламена пома-
љају намрштена лица државних званичника и војних команданата. И 
затим, у осталим деловима програма, конференције за новинаре у Шта-
бу НАТО, на којима се без икакве резреве износе саопштења о десети-
нама хиљада побијених и протераних цивила албанског порекла. 

Скицрани манипулативни образац, имајући у виду његову делот-
ворност, понављан је потом у различитима варијацијама, од Ирака и 
Авганистана, све до Сирије и Украјине. 

Међутим. 
 
 

Данас: „Питање више” 

На иницајтиву тадашњег руског министра информација Михајла 
Лесина (Михаил Юрьевич Лесин) и Алексеја Громова (Алексе́й Алек-
се́евич Гро́мов), портпарола руског Предесдника, почетком децембра 
2005. године покренут је целодневни телевизијски програм Русија данас 
на енглеском језику, „сличан Си-Ен-Ену (...) нудећи комбинацију 
међународних вести ’из руске перспективе’ и домаћих вести” (Osborn, 
2005). Уз помоћ Владе Руске Федерације формирана је, најпре, Аутоно-
мна непрофитна организација „ТВ Новости” (Автономная неком-
мерческая организация „ТВ Новости”) у чијем окриљу је стартовало 
емитовање новог глобалног телевизијског програма. Наиме, преко Фе-
дералне агенције за штампу и масовне комуникације Русије 
(Федеральное агентство по печати и массовым коммуникациям Рос-
сии), регулаторног тела подређеног Министраству комуникација (Мини-
стерство связи и массовых коммуникаций Российской Федерации), обе-
збеђен је буџет од 30 милиона долара за покретање целодневног про-
грама, најпре само на енглеском језику, и исто толика сума за емитова-
ње у првој години. Половина суме потиче из државног буџета, а поло-
вину је инвестирала неколицина комерцијалних банака и великих рус-
ких компанија (Knobel, 2005; Painter, 2006). Запослено је око 300 нови-
нара, а за главног и одговорног уредника постављена је Маргарита Си-



Култура полиса, год. XI (2014), бр. 25, стр. 15-28 

 21

монијан (Маргари́та Симо́новна Симонья́н), у то доба, са њених 25 го-
дина, свакако најмлађи уредник једног глобалног телевизијског програ-
ма. 

Деценија након оснивања протекла је у врло динамичном развоју, 
која је овај телевизији данас обезбедила позицију најзначајније алтерна-
тиве глобалном медијском једноумљу. Или, како је то нагласила Симо-
нијанова, „Ми нудимо алтернативу мејнстрим гледиштима” (према Har-
ding, 2009). 

Покренути су, најпре, програми, осим на енглеском, на арапском 
и на шпанском језику: Русија Ал-Јум (арапски: Русија данас) 2007. го-
дине и РТ Актуелидад (шп. RT Actualidad: РТ Присутан), две године 
касније. Покренут је, затим, посебан програм само за гледаоце у САД – 
РТ Америка 2010, као и 2011. године РТ Документарни, на енглеском и 
руском језику. Сваки покренути програм одмах је имао свој веб-сајт, 
доступан на рачунару или мобилном телефону, са растућом популар-
ношћу на најкоришћенијем звучно-визуелном интернет-сервису „Ју-
тјуб” (енгл. You-Tube), на којем Русија данас има и посебан канал од 
2006. године (https://www.youtube.com/user/RussiaToday). На тај начин 
практично је формирана глобална медијска мрежа, која користи све 
могућности телевизије, као најмоћнијег масовног медија, и све могућ-
ности њене конвергенције са новим медијем, глобалним системом ком-
пјутерских мрежа – интернетом.5 

Произведени медијски садржаји посредују се терестријално у 
САД (4 канала) и Великој Британији (1 канал), а широм света коришће-
њем 30 сателита, 500 кабловских и мноштва тзв. ај-пи-ти-ви (енгл. скр. 
од IPTV/Internet Protocol Тelevision: интернет-протокол телевизија) опе-
ратера широм света. Тако доспевају до 650 милиона гледалаца у више 
од 100 земаља света, а гледа их 28% претплатника на неки од каблов-
ских дистрибуционих система (КДС) у свету, укључујући и гледаоце у 
2,8 милиона хотелских соба које су прикључене на неки КДС. Чак 85 
милиона Американаца, углавном младих људи и интелектуалаца, гледа 
програм РТ Америка. Медијски садржаји производе се у централи у 
Москви и студију у Вашингтону (РТ Америка), припрема их хиљаду 
–––––––––––– 
5 Једна од последњих иновација је посатваљање банера „Рашапедија” (енгл. Russiapedia 
– http://russiapedia.rt.com/), чије је име очигледна парафраза отворене енциклопедије на 
интернету – „Википедије”. Истина, у овој енциклопедији није могуће допуњавати и 
мењати текстове, али она нуди, није претерано рећи, нограничени број информација о 
Русији, поређаних по енглеској абецеди. Образлежење је дато на њеној првој веб-
страници – разградња преовлађујућих стероептипа у великом делу света о Русији као 
„снегом покривеној земљи, домовини вотке, медведа и КГБ-а”. Стварност је, међутим, 
другачија, јер је реч о чудесној комбинацији „људи, традиције и историје”. 



Мирко Милетић, Русија данас (РТ): одговор глобалном медијском једноумљу 

 22

професионалних комуникатора, који су запослени у поменутим студи-
јима, али и у 22 испоставе у 19 земаља и региона, укључујући Њујорк, 
Лондон, Пекинг, Париз, Берлин, Багдад, Газу, Каиро... 
(http://rt.com/about-us/). Годишњи буџет ове медијске мреже је до 2011. 
године повећан на 380 милиона долара (Mаczka, 2012).  

Техничко-технолошки, програмски и кадровски развој био је пра-
ћен промотивном кампањом руске телевизијске мреже у многим запад-
ним земљама.  

Име телевизијског програма (2009) скраћено је у РТ, са јасном мо-
тивацијом да се елиминишу предрасуде постојећих и потенцијалних 
гледалаца у свету, посебно на Западу, због чињенице да је реч о руској 
телевизијској мрежи, које могу изазвати деловање психичког механизма 
селективног излагања медијским садржајима произведеним у Русији, 
будући да се: „Људи препуштају таквом масовном комуницирању које 
је у складу с њиховим гледиштима и интересима. Било свјесно или под-
свјесно, избегавају материјал противне стране” (Врег, 1975: 24).  

Годину дана касније, глобална пи-ар агенција „Мекен Ериксон” 
(McCann Erickson) реализује у Великој Британији веома успешну про-
мотивну кампању ове мреже, под геслом „Питање више” (Question Mo-
re), које од тада постаје званични слоган РТ. Наравно, уз коришћење, на 
Западу одавно прихваћених техника медијске манипулације. Тако су 
телевизијске програме, новинске ступце, билборде преплавиле поруке 
које садрже – питање више. Најфектније од њих односиле су се на аме-
ричку спољну политику. У једној, лик америчког председника Барака 
Обаме (Barack Hussein Obama, Jr.) „претапа” се у лик иранског лидера 
Махмуда Ахмадинеџада са питањем више: „Ко представља највећу ну-
клеарну претњу?” (узгред, постављање оваквих плаката забрањено је на 
америчким аеродромима); а у другом се западњачки војник „претвара” у 
талибанског борца са питањем више – „Да ли је терор изазвао само те-
рориста?”.  

Али, паралелно са оваквим кампањама у РТ чињени су кораци од 
седам миља у примени највиших продукционих стандарда у форматизо-
вању програма и њихових сегмената. Свака експертска компаративна 
анализа визуелног идентитета показује да, када је реч о квалитету теле-
визијске експресије, не постоји никаква разлика између глобалних запа-
дних телевизија и РТ. Наравно, осим, у дефинисању агенде медијских 
садржаја (McCombs and Shaw, 1977) и начину њиховог коментарисања, 
где се разлике, треба нагласити, првенствено виде у конотативним 
значењима порука које саопштавају професионални комуникатори или 
учесници у програмима. Дакле, у свим аспектима продукције телевизиј-



Култура полиса, год. XI (2014), бр. 25, стр. 15-28 

 23

ских програма РТ се не разликује од било које глобалне телевизије са 
Запада: почев од шпица, начина реализовања емисија вести, интервјуа и 
ток-шоу емисија; преко начина извештавања заснованог првенствено на 
слици и јављању репортера „са лица места”, изгледа и јавног наступа 
уредника, новинара и презентера, ангажовања експерата из различитих 
области за коментарисање најзначајнијих збивања; све до коришћења 
„језика телевизије”, односно комбиновања телевизијског спектакла пре-
ношењем одређеног збивања у реалном времену и снимљених сторија, 
реализације програма засноване на тзв. брзим резовима између времен-
ски оптимализованих рубрика и наглашено динамичног структурирања 
програма у целини.  

Томе треба додати и ангажовање, уз доминацију младих новинара, 
угледних професионалаца из света, који имају харизму „телевизијских 
звезда”, као што је нпр. Лари Кинг (Larry King), вишедеценијски (1980-
2010) „телевизијски бренд” америчког Си-Ен-Ена, који у програму рус-
ке телевизије за гледаоце у САД има две емисије – „Лари Кинг сада” 
(Larry King Now) и (условни превод) „Политичарење са Ларијем Кин-
гом” (Politicking with Larry King). Такође и давање ударних термина 
људима који су у епицентру глобалног јавног интересовања и телевезиј-
ске публике, попут, рецимо, светски најпознатијег узбуњивача Џулијана 
Асанжа (Julian Assange), који реализује серију од 12 емисија у првој 
половини 2012. године под називом „Свет данас”, интервјуишући 
личности као што су Хасан Насралах, лидер политичке парамилитарне 
либанске организације „Хезболах”, или Ноам Чомски (Noam Chomsky), 
један од најугледнијих интелектуалаца у савременом свету и најдослед-
нијих критичара америчког неоимперијализма.  

Резултати техничко-технолошког, кадровског, продукционог и 
програмског развоја РТ, праћени ефектним промотивним кампањама, су 
импресивни. На територији САД програм РТ Америка је 2010. године 
био на другом месту по гледаности страних глобалних телевизијских 
програма, одмах иза Би-Би-Си Ворлд сервиса, а у великим градовима 
међу пет најгледанијих телевизијских програма у целокупној телевизиј-
ској понуди. (Haider, 2010) У Великој Британији РТ је 2012. године био 
на трећем месту са 2,5 милиона гледалаца – гледанији од руског про-
грама на енглеском језику били су само Би-Би-Си и Скај њуз. (Laughlin, 
2013) И, што је посебно значајно имајући у вид прогресивни раст ко-
ришћења новог медија – интернета: у 2013. години телевизијске емисије 
РТ постављене на „Ју-тјубу” прве, у конкуренцији знатно старијих гло-
балних телевизија, достижу цифру од милијарду гледалаца. То је аргу-
мент по себи за тврдњу да се у програмима руске телевизије могу виде-
ти визулено-звучни садржаји које нико други није објавио, тј. другачија 
слика стварности. 



Мирко Милетић, Русија данас (РТ): одговор глобалном медијском једноумљу 

 24

 

Реаговања: вербално бомбардовање 

Ипак најзначајнији резултат скицираног развоја је прихватање РТ 
као незаобилазне глобалне телевизије, која се мора гледати (и слушати), 
ако ни због чега другог, онда да би се видела (и чула) „друга страна”. Из 
позиције критичког реципијента, објективна слика збивања у свету ви-
ше није могућа без садржаја које свакондневно нуди РТ. А они се, и у 
фактографском и у интерпретативном и у интенционалном погледу, у 
највећем броју случајева разликују од „њуз” (енгл. news: вести) и „сто-
ри” (енгл. story: прича која укључује вредносну интерпретацију) у про-
грамима западних глобалних телевизија. То се могло закључити, после 
оснивања РТ, већ приликом телевизијског представљања прве кризе 
глобалног значаја – рата у Јужној Осетији и Абхазији (2008), где је овај 
догађај био од прворазредног значаја за све, али су западне телевизије 
вестима са терена и њиховим интерперетацијама стварале „институцио-
налну представу” о Русији као агресору на Грузију, насупрот РТ који је, 
са многу више успеха, показивао да је рат изазвала Грузија упадом вој-
ске на територију Јужне Осетије, што је за последицу имало велики број 
жртава и избеглица у Русију.  

Но, најилустративнији и, том смислу, најбољи је актуелни пример, 
опет као скица за студију случаја, извештавање из Украјине (2014), када 
је запаљена зграда Дома синдиката у Одеси и када је изгорело у пожару 
или погинуло приликом искакања из зграде више од 40 људи. РТ је 
овом догађају данима посвећивао информативно и интерпретативну 
пажњу, указујући и сликом и речју да су злочин починили припадници 
украјинског националистичког „Десног сектора” и радикалне групе из 
Харкова и Кијева. У исто време у програмима западних глобалних теле-
визија догађај је релатизован, информативно – пласирањем међу вести 
које нису ударне, интерпретативно – маргинализовањем одговора на 
питање: ко је изазвао пожар и велики број људских жртава у њему. 

Они који су 1999. године бомбардовали Радио-телевизију Србије, 
они који су то касније политички или „научно” оправдавали, као и сви 
њихови следбеници, не могу, дабоме, пројектилима, због другачијег 
приказивања стварности, да сруше РТ. Зато су се определили за вербал-
но бомбардовање телевизијског програма који им, попут злој краљици 
огледало у бајци о Снежани и патуљцима, деформише слику света креи-
рану по њиховима аршинима на телевизијским екранима широм плане-
те. 



Култура полиса, год. XI (2014), бр. 25, стр. 15-28 

 25

У готово свакој „објективној критици” РТ-а полази се од стерео-
типа да је то само настављена руска пропаганда из совјетске ере, али у 
новим медијским условима и, у погледу продукционих стандарда, на 
софистициранији начин „Правда је можда отишла, али сада је овде Ру-
сија данас. Руска пропагнадна машина је јача него икад (...)” (Moynihan, 
2012) Затим се „критичка анализа” персонализује и повезује са руским 
председником Путином. „Мада пројекат (покретања РТ – прим М.М.) 
има корене у Радио-Москви из хладноратовске ере, ипак га је боље обја-
снити Путиновом опседнутошћу телевизијом. Припадник генерације 
после Другог светског рата, Путин је, попут његових западних колега, 
порастао уз телевизију. Као председник узимао је траке информативних 
емисија на крају сваког дана да погледа како је покривен. За Путина је 
телевизија била једини начин да преко добију његову поруку уз задржа-
вање пуне контроле над том поруком. (...) Русија данас је замишљена 
као инструмент меке моћи за побољшање имиџа Русије у иностранству 
и за супротстављање антируском деловању које је Кремљ видео у запа-
дним медијима.” Стога се на питање – „Шта је Русија данас?”, нуди 
теоријски крајње поједностављен одговор – то је „Пропагандни излаз 
Кремља који има кризу идентитета”. (Ioffe, 2010) На крају се увек, им-
плицитно или експлицитно, долази до манихејског закључка да су гло-
бални телевизијски програми са запада „објективни” (sic!), а програми 
РТ обична руска пропаганда. Врхунац су закључци које поједини аутори 
(Hotham, 2012) стављају, чак, и у наслове: „Немојте да вас заваравају – 
Русија данас је ђубре” (?!).  

 
 

Закључак: мноштво истих и неколико другачијих слика 

Овај текст је далеко од тога да да тврди како су програми РТ, у 
погледу истинитости и објективности, другачији од његових западних 
претеча. Али слобода јавног комуницирања, на свим нивоима друштве-
ног организовања, а посебно у савремености на глобалном плану, не 
„станује” унутар појединачних медијских организација или било каквим 
границама омеђених медијских система – она је на страни сваког човека 
појединачно, постоји у његовој слободи избора, а свака могућност избо-
ра има за претпоставку постојање алтернативе.  

На то је индиректно указао и руски председник Путин, приликом 
посете РТ-у: „Када смо осмислили овај пројекат још 2005. намеравали 
смо, увођењем још једног јаког играча на светској сцени, не само да 
обезбедимо непристрасно извештавање из Русије, већ и да покушамо да 



Мирко Милетић, Русија данас (РТ): одговор глобалном медијском једноумљу 

 26

прекинемо англосаксонски монопол у глобалном протоку информација. 
И чини ми се да успевате у том послу.” (Fisher, 2013) 

Управо тако. Деценију после оснивања РТ није једина6, али је не-
сумњиво постала најзначајнија телевизијска мрежа која је понудила 
аутентичан одговор глобалном медијском једноумљу. 

Да ли њено постојање и деловање у медијасфери треба довести у 
везу са процесима очигледне мултиполаризације савременог света у 
политичком, економском и културном и сваком другом смислу, насуп-
рот претходној дводеценијској униполарности. Изостајање упитника на 
крају претходне реченице индиректно указује на став аутора овог тек-
ста. 

 
 

Литература: 

1. Wieviorka, Michel (1992): „Case studies: History or sociology?”; in Ragin, C. 
C. & Becker, H. S. What is a case? Exploring the foundations of social inquiry; 
New York: Cambridge University Press (pp. 159–172). 

2. Vreg, France (1975): Društveno komuniciranje; Zagreb: Centar za informacije i 
publicitet. 

3. Lorimer, Rolend (1998): Masovne komunikacije; Beograd: Klio. 
4. Mekluan, Maršal (1971): Poznavanje opštila čovekovih produžetaka; Beograd: 

Nolit. 
5. McCombs, M. E. and Shaw, D. L. (1977): The emergence of American political 

issues; St. Paul: West. 
6. Roshco, Bernard (1975): Newsmaking; Chicago: University of Chicago Press. 

 
 

Вебографија: 

1. Fisher, Max (2013): In case you weren’t clear on Russia Today’s relationship to 
Moscow, Putin clears it up 
(http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2013/06/13/in-case-
you-werent-clear-on-russia-todays-relationship-to-moscow-putin-clears-it-up/; 
приступљено 4. јуна 2014.) 

2. Harding, Luke (2009): Russia Today launches first UK ad blitz 
(http://www.theguardian.com/world/2009/dec/18/russia-today-propaganda-ad-
blitz; приступљно 4. јуна 2014.) 

–––––––––––– 
6 Истина са „другим лицем” такође се може видети и чути у програмима: Ал Џазире 
(енгл. Al Jazeera), латиноамречкој Теле СУР (скр. од шп. La Nueva Televisora del 
Sur: Нова телевизија Југа) и Кинеској централној телевизији (енгл. China Central 
Television)... 



Култура полиса, год. XI (2014), бр. 25, стр. 15-28 

 27

3. Hotham, Oliver (2012): Don’t be fooled – Russia Today is trash 
(http://notsoreviews.wordpress.com/2012/07/20/dont-be-fooled-russia-today-is-
trash/; приступљено 4. јуна 2014.) 

4. https://www.youtube.com/user/RussiaToday 
5. Ioffe, Julia (2010): „What is Russia Todey?”, Columbia Journalism Review 

(http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php?page=all; приступљено 
4. јуна 2014.) 

6. Knobel, Beth (2005): Russian News, English Accent: New Kremlin Show Spins 
Russia (http://www.cbsnews.com/news/russian-news-english-accent-11-12-
2005/; приступљено 4. јуна 2014.) 

7. Laughlin, Andrew (2013): RT Russian news channel goes HD on Sky 
(http://www.digitalspy.co.uk/media/news/a450812/rt-russian-news-channel-
goes-hd-on-sky.html#~oH9R70bjpFNPTQ; приступљено 4. јуна 2014.) 

8. Mаczka, Marcin (2012): The Propaganda Machine 
(http://www.neweasterneurope.eu/interviews/320-the-propaganda-
machine#http://neweasterneurope.eu/current; приступљено 4. јуна 2014.) 

9. Moynihan, Michael (2012): Disinformation: „Pravda” May Be Gone, but Now 
There’s „Russia Today” (http://www.tabletmag.com/jewish-news-and-
politics/90971/disinformation; приступљно 4. јуна 2014.) 

10. Osborn, Andrew (2005): Russia’s ’CNN’ wants to tell it like it is 
(http://www.theage.com.au/news/world/russias-cnn-wants-to-tell-it-like-it-
is/2005/08/15/1123958007022.html; приступљно 4. јуна 2014.) 

11. Painter, James (2010): The boom in counter-hegemonic news chanels: a case 
study of Telesur 
(https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/James_Painter.pd; 
приступљено 4. јуна 2014.) 

12. Rizvi, Haider (2010): Media – Foreign News Channels Drawing U.S. Viewers 
(http://www.ipsnews.net/2010/01/media-foreign-news-channels-drawing-us-
viewers/; приступљено 4. јуна 2014.) 

13. RT (http://rt.com/about-us; приступљено 4. јуна 2014.) 
14. Russiapedia (http://russiapedia.rt.com/; приступљено 4. јуна 2014.) 

 
 

RUSSIA TODAY (RT): 

THE RESPONSE TO GLOBAL MEDIA MINDNESS 

Summary: The paper points out the importance of appearance and existence 
TV Russia Today (RT) in the global mediasphere. The author insists on the fact that 
until the 2005th year after the establishment of this television, the picture of the 
world in a global western television programs were one-sided and ideologically im-
pregnated with interests of the most powerful countries of the West. He also points 
out that programs of RT at present the most important media alternative to institutio-
nalized media presentation events in the contemporary world, because in the pro-
grams of RT recipients can see and hear the news and interpretation in the modern 



Мирко Милетић, Русија данас (РТ): одговор глобалном медијском једноумљу 

 28

production pattern, which differently show reality as opposed to a global television 
programs in the western part of the world. The author concludes that the RT in terms 
of objectivity no different from Western forerunner, but the recipients have the 
possibility to choose, and the truth of „the other side”, which has always been the 
essential prerequisites of freedom in public communication. 

Key words: Russia Today (RT), global media, media mindedness, media al-
ternative, freedom of public communication 

 
 
 
 
 
 
 




